BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 2, 2011

~Menginstall Iman akibat virus MERAH JAMBU~


Cinta... 
Satu topik yang sangat luas pengetahuannya.. ada yang kata cinta itu dusta belaka.. tapi bagi ana, ia adalah fitrah manusia... suka ana katakan..


"Fitrah tanpa Hidayah boleh menjadi Fitnah"

Namun begitu, cinta selalu disinonimkan dengan virus.. bukan influenza virus.. bukan juga HIV Virus.. tetapi virus CINTA

~Adakah benar cinta itu virus?~

versus


~Virus Sebenar~
Jikalau virus biasa... InsyaAllah akan ketemui penawarnya.. walaupun lambat dan memerlukan kajian yang memakan masa.. namun begitu, bagaimanapula dengan virus cinta@ virus merah jambu yang sedang menular dalam kalangan insan bernama manusia..

Suka ana kaitkan dengan info dari iluvislam.com..


Antara Tanda-tanda awal manusia yang dijangkiti virus ini ialah:
  1. hati tidak tenang  
  2. Suka dan cemburu    
  3. Tidur tak lena dek angau
  4. terbayang-bayang si pujaan hati
~Angau~
Kalau pernah, pasti virus itu virus merah jambu. Nak tahu virus apa itu?


Virus merah jambu atau virus cinta adalah salah satu jenis virus ganas yang mengakibatkan penyakit hati pada diri kita, dapat merambat ke seluruh network tubuh dan sangat sulit dihilangkan. Dari berbagai kes yang pernah ditemui, ternyata virus ini banyak ditemui pada usia-usia remaja sekitar umur belasan tahun. Lebih tepatnya virus ini banyak menjangkiti para TEENAGER yang tidak punya sistem pertahanan berupa software Iman.

Tapi survey juga membuktikan bahawa walaupun remaja-remaja tersebut memiliki software Iman, namun kerana jarang membuka file C: ImanCintaIlahi.Exe atau file C: ImanRajinIbadah.doc yang berada dalam paket software tersebut, maka akhirnya remaja-remaja tersebut terkena juga dengan didahului pertahanan iman yang cenderung menurun , dan virus merah jambu tersebar ke seluruh komputer hati mereka.

Next, kalau sudah begitu, apa yang terjadi? Maka mulailah virus ini bekerja mengacaukan sistem, program- program, dan file-file kita dengan selalu menampilkan gambar syaitan yang tertawa lebar, gembira melihat kegagalan kita meraih redha- Nya. Namun banyak juga yang suka dengan penampilan syaitan tersebut. Yang pada akhirnya virus ini membuat `hang' pusat sistem otak saraf dan akal mereka. Yang kalau itu terjadi, maka virus ini akhirnya dapat mengalahkan sistem otak saraf dan akal yang kita miliki. Antara penyakit yang paling parah adalah:

  1. Me-nombor-satu-kan cinta pada sesama manusia,
  2. Me-nombor-dua-kan cinta pada Ilahi.
  3. Wahan-supaya sentiasa dapat bersama dengannya..
~Wahan-penyakit yang parah~
Namun begitu.. setiap penyakit pasti ada penawarnya.. bak Hadis Rasulullah, 


Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.” (Abu Daud)

Bagaimana caranya?

  1.  Hilangkan dulu file-file yang dapat menjadi pintu masuk virus ini, misalnya file cintadunia.exe.
  2.  Lalu memasukkan CD anti-virus yang berisi file sahsiah.exe yang akan membersihkan sedikit demi sedikit virus cinta sampai ke akar-akarnya bila file tersebut dijalankan.
  3.  Kalau anti virus tersebut tidak berhasil, maka kamu perlu menginstall kembali software imanmu. Kamu boleh pergi ke pusat-pusat yang menawarkan installer iman. Atau kamu boleh beli CD installer berisi file Aqidah.exe atau Imankuat.doc.
  4. Kalau sudah berhasil diinstall, pastikan komputer hatimu bekerja dengan normal kembali. Dan supaya tidak berulang kembali, maka seringlah membuka file dakwah.exe dan ukhuwwah.doc agar hati kita sentiasa jernih dan tenang..
Sama-samalah kita renungkan..
sahabat... bila henset kita low bateri.. kita cepat-cepat cari charger.. takut tak sempat balas sms @ call orang tersayang.. tapi bila, Iman kita low..kita buat aper erk???


Maka, sama-samalah kita men-charge iman kita.. :)
Namun begitu, suka ana kaitkan disini dengan apa yang ana baca dari sebuah buku bertajuk "SINERGI" karya Hilal Asyraf


Cinta memang fitrah manusia.. Siapa boleh kawal kalau kita sudah jatuh cinta.. tetapi, cinta haruslah dibina atas dasar keimanan. jangan sekali-kali biarkan cinta mengawal keimanan kita tapi biarkan keimanan kita yang mengawal cinta... 
dan..
Cinta..itu perlu diiringi dengan pengorbanan.. iaitu pengorbanan harta, masa, dan diri kita untuk tarbiyah diri agar kita bersedia membina keluarga yang diredhai-Nya.. 
Ingat.. Jadikan Cinta kita wasilah atau cara yang terbaik untuk kita mendapat keredhaan-Nya.. bukan menjadikan keredhaan-Nya sebagai wasilah untuk mendapatkan cinta... 

Ada orang kata, 
"Cinta ibarat rama-rama, dikejar ia lari.. 
kita hanya perlu menanti agar ia datang menghampiri.."

Maknanya, tak pelu tergesa-gesa mencari cinta.. biar cinta yang datang seiring dengan cinta Allah yang didamba.. persiapkanlah diri untuk menjadi insan yang layak menerima cinta supaya dapat mewujudkan syurga cinta.. iaitu cinta yang membawa pencintanya ke JANNAH atau syurga..

Akhir kata: 
Janganlah dikejar cinta yang tidak diketahui penghujungnya tapi kejarlah Cinta yang pasti akan balasannya.. iaitu cinta Allah yang Maha Esa..

~Salam ukhuwah~